Rozmaitości

Kilka słów o spedycji

InfoGdansk
6 listopada, 2024

Ostatnich kilkanaście lat przyniosło niebywały rozwój polskiej logistyki oraz związanych z tym gospodarczym zakresem zasobów i infrastruktury.

Z czego wynika dynamiczny rozkwit polskiej spedycji i działalności transportowej? Z wielu przyczyn, jedną z najważniejszych jest lokalizacja kraju na skrzyżowaniu najważniejszych europejskich szlaków handlowych, kolejną nowoczesna infrastruktura z dostępem do rozbudowanych portów z terminalami kontenerowymi.

Dlaczego spedycja jest taka ważna?

I przyczyna kolejna i prawdopodobnie najważniejsza – Polska na dobre włączyła się w obieg światowej wymiany gospodarczej, a spora część krajowych podmiotów obsługuje chłonne i wymagające rynki zagraniczne. Znaczenie rynku krajowego też jest niemałe, bo prawie 40 milionów odbiorców czyni Polskę jednym z najważniejszych graczy gospodarczych na obszarze Starego Kontynentu.

Wyprodukowane towary muszą trafić na rynek docelowy, a więc w zasięg decyzyjności jego uczestników. Dlatego tak wielkiego znaczenia nabiera kwestia dostaw i związanych z nimi procesów. Przy czym warto pamiętać – przedsiębiorstwa transportowe obsługują tylko pewien wycinek znacznie bardziej złożonej całości.

Kompleksowe działania związane z przemieszczeniami towarów i złożonymi aspektami tej działalności obejmuje branża TSL – zatem transport, spedycja i logistyka.

Transport oznacza usługę przemieszczenia towaru z jednego miejsca w drugie, spedycja obejmuje szerszy zakres związany z transportem towaru wraz z obsługą formalno-prawną, natomiast logistyka jest jeszcze szerszym zagadnieniem dotyczącym całościowej i długoterminowej obsługi dostaw, powiązanym przy tym z zaopatrzeniem produkcji w niezbędne surowce, komponenty oraz zarządzanie stanem gotowych wyrobów.

Szczególnie ważnego znaczenia nabiera spedycja, która jak wyżej wspomniano oznacza nie tylko kwestie przewozu, lecz również obrót niezbędną dokumentacją, przeprowadzenie procedur celnych, dobór właściwej metody załadunku i rozładunku oraz magazynowe zabezpieczenie. Właściwie wybrany środek transportu, trasa przewozu – to również czynniki o kluczowym znaczeniu

Usługi spedycyjne oznaczają konieczność poniesienia dodatkowych kosztów, ale właściwie poprowadzone zapewnią skuteczność dostawy w optymalnym czasie. A ponieważ firmy spedycyjne bazują na wypracowanych latami doświadczeniach i kontaktach – operują stawkami niedostępnymi dla podmiotów spoza tej branży.
Do tego dochodzi umiejętność reakcji w sytuacjach krytycznych, ponadto wynikająca z doświadczeń umiejętność szacowania ryzyka i znajomość metod na jego zminimalizowanie.

Zatem związany ze spedycją koszt prowadzi do znacznie większych korzyści finansowych, czasowych i wielu innych.

Jak powstała spedycja?

Rozdział tematu transportu od produkcji nastąpił już w czasach średniowiecza, gdy nadużywanie prawa składu dławiło możliwości i zasięg działalności handlowej. Prawo składu oznaczało konieczność wystawienia towaru na sprzedaż na terenie korzystającego z tego przywileju miasta, co narażało producentów i kupców na dotkliwe straty, znacząco też opóźniało czas dostawy.
Dlatego pojawiła się instytucja tak zwanego „pozornego nabywcy”, który potwierdzoną dokumentami transakcją obejmował towar przy zachowaniu praw własności wcześniejszego właściciela.

Kolejny impuls spedycyjnego rozwoju przyniosła rewolucja przemysłowa ze zdumiewającym rozkwitem nowych środków transportu – przede wszystkim kolei i żeglugi parowej. Świat zmniejszył się po raz kolejny, przybyło jednak mnogości sytuacji, dokumentów i procedur, których obsługa często przekraczała możliwości firm produkcyjnych.
Stąd wzrost znaczenia przedsiębiorstw transportowych i wyspecjalizowanych firm spedycyjnych.
Szeroko pojęta branża TSL wyrosła więc z wielowiekowych potrzeb i doświadczeń.

Na tym wymagającym rynku działa wiele podmiotów, jednym z polskich liderów w branży TSL jest Indeka.pl – firma z ponad trzydziestoletnim dorobkiem i bazująca na działaniu rozbudowanej sieci doświadczonych kontrahentów.

Znaczenie przewozów całopojazdowych FTL

Tematyka spedycji jest bardzo szeroka i złożona, jednym z często rozważanych aspektów jest wybór formuły transportu między całopojazdowym a drobnicowym.

Transport całopojazdowy FTL (od angielskiego zwrotu Full Truck Load) oznacza płatność zleceniodawcy za całą powierzchnię ładunkową, nawet w sytuacji tylko jej częściowego wykorzystania.

Takie rozwiązanie wydaje się być nieekonomiczne, w rzeczywistości jednak oznacza wiele innych korzyści, w rezultacie prowadzi do oszczędności finansowych i przede wszystkim czasowych. W transporcie FTL nie ma przeładunków na trasie, co oznacza szybszą dostawę i mniej formalności.
Tego rodzaju formuła doskonale sprawdzi się w transporcie wyrobów podatnych na uszkodzenia mechaniczne lub wrażliwych na upływ czasu. Zatem szerokie gamy produktów szklanych, ceramicznych, spożywczych powinny być transportowane w formule FTL.

Transport FTL różni się więc od przewozów drobnicowych LTL (ang. Less Truck Load), w których razem przewożone są towary od wielu zamawiających.

Tematyka spedycji i jej znaczenia są bardzo szerokie, a w najbliższej przyszłości będzie bez wątpienia zyskiwać na znaczeniu.