W Bramie Zielonej kolejna wystawa wysokiej rangi, tym razem prezentacja gdańskiego malarstwa portretowego z XVI i XVII wieku. W tym czasie Gdańsk stał się największym portem regionu bałtyckiego, najbogatszym miastem Rzeczypospolitej oraz znaczącym ośrodkiem nauki i kultury. W takich okolicznościach i uwarunkowaniach ujawniły się wyższe aspiracje lokalnego patrycjatu – przejawiały się w zamiłowaniu do sztuki, czy portretowych manifestach indywidualnych postaw i przekonań.
Hans Holbein był między innymi portrecistą króla angielskiego
Na wystawie portrety autorstwa Hansa Holbeina, Antona Möllera, Daniela Schultza czy Andreasa Stecha – każdy z tych artystów wybitnie zapisał się w dziejach kultury nadmotławskiego miasta.
Wystawa prezentuje dorobek wybitnych malarzy, z drugiej strony przenosi w świat patrycjuszowskiego miasta, pokazuje elity gdańskiej społeczności i obowiązujące w mieście normy i wzorce zachowań.
Eksponaty podzielono na dwa bloki tematyczne. W części “Publiczny wizerunek” przedstawienie podobizn wpływowych mieszkańców portowego miasta: kupców, duchownych, urzędników i uczonych z rodzinami.
Absolutnym unikatem jest portret kupca Heinricha Schwartzwaldta, to dzieło Hansa Holbeina jest po raz pierwszy pokazywane w Polsce, na potrzeby opisywanej wystawy zostało wypożyczone z holenderskich zbiorów królewskich w Hadze. Hans Holbein był m.in. portrecistą angielskiego króla Henryka VIII, zatem artystyczne uznanie zdobył na jednym z najbardziej niebezpiecznych dworów monarszych w Europie.
Portrety urzędników przypominają o odwiecznym znaczeniu autopromocji i potrzeby pozytywnej prezentacji własnego wizerunku, jak też o skłonnościach do ośmieszania politycznych oponentów. Cele i mechanizmy pozostają niezmienne od stuleci…
Druga część wystawy nosi tytuł “Osobisty mit” i dotyczy patrycjuszowskiej prywatności. W prezentowanych podobiznach sporo filozoficznej zadumy podkreślonej retorycznymi gestami, to zatem wizualizacje cech i zalet portretowanych mieszczan.
Hans Krieg i Herman Han – arcymistrzowie malarstwa pomorskiego
Ciekawy wizerunek Konstacji von Holten Schumann powstał w konwencji melancholijnej, bardzo wyraźnie zarysowanej w sztuce portretowej XVII wieku.
Na wystawie również obrazy alegoryczne. “Alegoria Sztuki, Wojny i Wieczności” jest dziełem Hansa Kriega i ciekawie definiuje rolę sztuki wobec przemijania i konfliktów. Zupełnie odmiennie do tematu podszedł niezrównany Herman Han, bo jego “Alegoria Pychy” przedstawia portret jako gatunek na usługach próżności i arogancji.
W prezentowanych zbiorach także ciekawe archiwalia: “Księga Cechu Malarzy i Portrecistów” oraz supliki do Rady Miejskiej, w których niezrzeszeni portreciści opisują swoją pozycję i sytuację zawodową.
Wystawa wielowątkowo opowiada o czasach świetności portowego Gdańska, aspiracjach, ambicjach i potrzebach miejskich elit. To również ciekawy przegląd dorobku najwybitniejszych miejskich malarzy.
Wystawa „Portret w Gdańsku w XVI i XVII wieku”;
Muzeum Narodowe W Gdańsku – Oddział Zielona Brama;
Ul. Długi Targ 24, 80-828 Gdańsk;
Wystawa do 30 lipca 2018.