Rozmaitości

Sanepid i lokal gastronomiczny – co należy wiedzieć?

InfoGdansk
17 stycznia, 2022

Branża gastronomiczna została objęta nadzorem Głównego Inspektoratu Sanitarnego, nakładając jednocześnie na przyszłych przedsiębiorców multum wymogów i formalności. Co musicie wiedzieć, otwierając własny lokal gastronomiczny? Jakim wymaganiom będziecie musieli sprostać oraz kiedy możecie spodziewać się pierwszej kontroli? Zobaczcie sami!

Jak otworzyć lokal gastronomiczny?

Prowadzenie własnego lokalu gastronomicznego to ciekawy sposób na biznes, o ile doskonale wiecie, z czym to się wiąże. Nie wystarczy opracować doskonały biznesplan, wynająć lokal czy zatrudnić pracowników. Decydując się na otwarcie restauracji czy kawiarni, powinniście liczyć się z koniecznością spełnienia formalności związanych z rejestracją firmy oraz zgłoszeniem się do sanepidu. Pominięcie lub niepoprawne wypełnienie formalności poskutkuje brakiem możliwości wejścia na rynek. Od czego należy zacząć? Krokiem pierwszym jest oczywiście rejestracja firmy poprzez złożenie specjalnego wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W formularzu należy umieścić wszelkie niezbędne informacje, w tym właśnie nazwę i adres działalności gospodarczej, a także wybrać formę opodatkowania oraz kody PKD. Niby nic trudnego, a jednak wciąż wielu przedsiębiorców popełnia dość podstawowe błędy. Gdy ten etap będziecie mieć już za sobą, nie pozostanie wam nic innego, jak zgłosić się do sanepidu. Jak to zrobić?

Lokal gastronomiczny – zgłoszenie do sanepidu

Każdy lokal gastronomiczny – restauracja, kawiarnia czy foodtruck, musi zostać zgłoszony do sanepidu w celu uzyskania pozytywnej opinii rzeczoznawcy ds. sanitarno-higienicznych oraz wpisu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli sanitarnej. Zgłoszenie lokalu do sanepidu to absolutna konieczność, co więcej – bez tego nie będziecie mogli wejść na rynek i funkcjonować zgodnie z prawem. Zanim jednak to nastąpi, należy przygotować profesjonalny projekt technologiczny restauracji czy kawiarni i złożyć go w stacji sanepidowskiej odpowiedniej dla waszej lokalizacji. Prawidłowo przygotowany projekt technologiczny lokalu gastronomicznego powinien składać się z dwóch głównych części – opisowej i graficznej. Dokument ten stanowi podstawę do rozpoczęcia pierwszych prac remontowych, tym samym powinien zawierać kluczowe informacje dotyczące prowadzonej działalności. Projekt technologiczny gastronomii jest odzwierciedleniem układu pomieszczeń oraz wszelkich zachodzących w lokalu procesów technologicznych. Późniejsza adaptacja lokalu musi zostać przeprowadzona zgodnie z nim.

Odbiór lokalu a wymogi sanitarno-epidemiologiczne

Tuż po wypełnieniu wyżej wspomnianych formalności czekać was będzie odbiór lokalu. Stanowi on kluczowy element prowadzenia każdej działalności w branży gastronomicznej i to właśnie od niego zależy przyszłość waszego lokalu. Upewnijcie się, że posiadacie skompletowaną dokumentację! Projekt technologiczny lokalu gastronomicznego, umowa najmu, badanie wody, orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, księga HACCP, umowa na wywóz nieczystości czy protokół ze sprawdzania wentylacji z pewnością zostaną skontrolowane. Oprócz tego urzędnik może poprosić was o uruchomienie poszczególnych urządzeń technologicznych lub zweryfikować dostęp do wody ciepłej i zimnej. To oczywiście nie wszystko! Pracownik sanepidu nie przeoczy niedociągnięć, a w razie zaistnienia błędu zostaniecie poproszeni o jego naprawę do następnej kontroli. Przed nadejściem urzędnika dokładnie sprawdźcie lokal pod kątem czystości, wykończenia oraz stanu technicznego. Niekiedy to właśnie te na pozór małe detale mają największe znaczenie.

Kontrola sanitarna – czy warto jej się bać?

Nie! Rutynowa kontrola sanepidu bardzo często wiążę się z dużym stresem i wieloma negatywnymi emocjami. Doskonale to rozumiemy! Niemniej jednak odłóżcie emocje na bok i dobrze się do niej przygotujcie. Kontrola sanitarna powinna zostać wcześniej zapowiedziana. Co to oznacza? Upoważniony urzędnik jest zobowiązany do powiadomienia was o konieczności przeprowadzenia kontroli w lokalu, tym samym musi mieć ona miejsce między 7. a 30. dniem od daty doręczenia pisma. Jedynym wyjątkiem jest donos. Wówczas urzędnik ma pełne prawo skontrolować lokal gastronomiczny bez zapowiedzi.

Kontrola sanitarna w większości przypadków to czysta formalność. Pamiętajcie, że stres nie jest najlepszym doradcą!