Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zdecydowało się dać drugie życie olbrzymiemu banerowi, który przez długie lata zalegał w muzealnym magazynie. Mowa o grafice, w której wykorzystano motywy z dzieła Henryka Uziembło zatytułowanego „Zaślubiny Polski z morzem”.
Nietypowymi krawieckimi umiejętnościami i kreatywnością wykazała się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN, która w kilka dni z bezużytecznej na pozór płachty reklamowej stworzyła oryginalne torby o unikatowym wzornictwie i kolorystyce. Okazję do tej akcji dała zbliżająca się 103. rocznica powrotu Rzeczypospolitej nad Morze Bałtyckie.
Upcykling – nowe życie niepotrzebnych przedmiotów
10 lutego 1920 roku odbyły się słynne zaślubiny Polski z morzem. W uroczystości główną rolę odegrał gen. Józef Haller, który pod koniec ceremonii cisnął w morze platynowy pierścień zaślubinowy. O tym ważnym w polskiej historii wydarzeniu przypomina między innymi obraz Juliana Fałata ze zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego.
Upcykling, czyli proces wtórnego przetwarzania odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Od lat tego typu działaniom poświęca się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN z Gdańska.
„Nie warto wyrzucać”. Muzealna akcja upcyklingowa w 103. rocznicę zaślubin Polski z morzem
Przerobienie baneru z grafiką przedstawiającą zaślubiny Polski z morzem nie było szczególnie skomplikowane.
W efekcie powstało 11 toreb, które zgodnie z ideą upcyklingu nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim są bardzo trwałe i praktyczne.
Muzealnicy podkreślają, że celem realizacji upcyklingowego projektu była promocja postawy zero waste i fair trade oraz idei ekonomii społecznej i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości.
Uszyte torby trafią teraz do muzealnych gości. – Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania odpadów stała się inspiracją dla innych – dodaje Marek Jankowski.
Zobacz więcej – 103. rocznica zaślubin Polski z morzem
Torby można wygrać biorąc udział w konkursach ogłaszanych na muzealnych profilach Instagram oraz Facebook.