Rozmaitości

Chcesz zorganizować loterię? Sprawdź, co musisz wiedzieć

InfoGdansk
8 października, 2021

Każdy przedsiębiorca poszukuje efektywnych sposobów na reklamę, która – jak powszechnie wiadomo – jest dźwignią handlu. Rozwiązaniem, nad którym warto się pochylić, są wszelkiego rodzaju konkursy i loterie – skierowane do klientów, współpracowników b2b, kontrahentów, do firm z okazji eventów, a nawet pracowników (by zwiększyć ich motywację i produktywność). Opowiemy o tym w poniższym artykule.

 

Loterie i ich rodzaje

Przygotowując kampanię marketingową, warto wziąć pod uwagę zorganizowanie loterii, gdyż jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingowych. Loteria, w której klienci czy też współpracownicy b2b mogą wygrać atrakcyjne nagrody, wpłynie na promocję firmy i zbudowanie marki. Wszystko to bezpośrednio przełoży się na wyniki sprzedaży. Co więcej – dowiedziono, że klienci, którzy są przez firmę gratyfikowani nagrodami za ich aktywność, są bardziej przywiązani do firmy i wykazują się lojalnością. To niezwykle istotne, by zbudować zaangażowaną społeczność klientów. Ważną kwestią jest profesjonalna organizacja takiej loterii i powierzenie jej odpowiedzialnemu podmiotowi, który doskonale zna zagadnienia z tym związane, regulacje i przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

 

Jakie loterie można zorganizować i efektywnie wykorzystać w kampanii marketingowej?

  • Loterie promocyjne – polegają na tym, że klienci biorą udział w loterii poprzez nabycie towaru lub skorzystanie z usługi. W zamian za to mają szansę wygrać oferowane przez organizatora nagrody.
  • Loterie audiotekstowe – to również loterie o charakterze gry losowej, jednakże różnią się od loterii promocyjnych tym, że nie wymagają zakupienia towaru czy usługi. Zazwyczaj można wziąć w nich udział poprzez wysłanie SMS-a lub wykonanie połączenia telefonicznego pod wskazany przez organizatora numer (odpłatnie).
  • Loterie fantowe – kolejnym rodzajem są loterie fantowe. Można w nich uczestniczyć najczęściej poprzez nabycie losu. Udział w takiej loterii to szansa na zdobycie nagrody rzeczowej.

Regulamin loterii – co powinien obejmować?

Stworzenie dokładnego regulaminu to konieczność w przypadku organizacji tego typu przedsięwzięcia. Pierwszym punktem, nad jakim trzeba się zastanowić, jest nazwa. Tak – każda loteria musi mieć własną nazwę, określoną w regulaminie. Trzeba także wskazać nazwę podmiotu, który przeprowadza loterię. Istotne również, by wskazać podmiot, udzielający pozwolenia na przeprowadzenie przedsięwzięcia. Tak naprawdę punktów regulaminu będzie jednak znacznie więcej. Trzeba bowiem dokładnie określić wszelkie, związane z przebiegiem loterii, wyłonieniem zwycięzców, nagrodami, warunki. Trzeba wskazać obszar, czas trwania, sposób, w jaki wyłoniony zostanie zwycięzca.

 

Organizator loterii – co powinien zrobić, by przeprowadzić loterię?

Warto wiedzieć, że na przeprowadzenie loterii wymagane jest zdobycie stosownego pozwolenia. Po sporządzeniu i złożeniu wniosku podpisuje się umowę z właściwym urzędem celno-skarbowym. Konieczne jest również uiszczenie opłaty w wysokości 10% wartości brutto wszystkich nagród. Po załatwieniu wszelkich formalności można przystąpić do właściwego organizowania loterii, a więc zgromadzenia nagród, stworzenia aplikacji konkursowej, wydruku materiałów, obsługi napływających zgłoszeń. Następnie oczywiście przychodzi czas na kolejny etap, a więc wyłonienie zwycięzcy i wysyłka nagród. Warto wiedzieć, że jako przedsiębiorcy nie musimy zajmować się tym wszystkim osobiście. Zorganizowanie takiej loterii, czuwanie nad jej przebiegiem i wysyłanie nagród zajmuje przecież wiele czasu. Warto skorzystać z podmiotów, które zajmują się tym profesjonalnie.

Podsumowując; loterie, konkursy konsumenckie, wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe czy programy konsumenckie to doskonały sposób na promocję firmy i zbudowanie marki, a także nawiązanie relacji ze społecznością konsumentów. Ważne, aby z rozmysłem przygotować taką kampanię, powierzając jej organizację kompetentnym podmiotom.

undefined