Przyroda

Kanał na Stępce

InfoGdansk
3 czerwca, 2019
Podziel się
Zdjęcie: Kanał na Stępce w Gdańsku.

Ten krótki kanał został przekopany w 1576 roku, wtedy powstało też koryto Nowej Motławy, zatem w krótkim czasie port gdański zyskał sporo nowych obszarów i możliwości. Kanał na Stępce, zwany też Ciesielskim, rozdzielił Szafarnię od Ołowianki, która od tego czasu funkcjonuje jako wyspa. Nad nowym kanałem szybko wyrosły warsztaty szkutnicze, aczkolwiek ze względu na niebywały wzrost gdańskich obrotów handlowych lokalne budownictwo okrętowe sporo straciło na znaczeniu. Na planie z 1617 roku widnieje most zwodzony nad opisywanym kanałem – po wielu zmianach i przebudowach obiekt określany jest jako Most Kamieniarski.

Kanał na Stępce łączy nurt Nowej Motławy ze starym ramieniem tej charakterystycznej rzeki. Dostępność do części tego akwenu ogranicza nisko zawieszony dawny most kolejowy i wspomniany stały Most Kamieniarski. Z tej przyczyny kanał pozostaje niewykorzystany, od czasu do czasu jego nurt przecinają kajaki i łodzie o zbliżonych gabarytach. Miasto Gdańsk poważnie rozważało koncepcję zagospodarowania Kanału na Stępce, planowano zacumowanie pływających hoteli, budowę mariny dla 44 jednostek oraz przebudowę Mostu Kamieniarskiego ze stałego w zwodzony. Ze względu na bardzo wysokie koszty realizacji plany trafiły do głębokiej szuflady.

Otoczenie Kanału na Stępce ciekawe i warte opisania. Wspomniany Most Kamieniarski do około 1843 roku funkcjonował jako przeprawa zwodzona, w jego pobliżu zachował się uroczy Dom pod Murzynkiem  – barokowy pałacyk z pierwszej połowy XVIII wieku. W bliskim sąsiedztwie mostu pomnik „Tym, co nie wrócili z morza”, w tym upamiętnieniu między innymi kotwica wydobyta z wraku promu “Heweliusz”, który zatonął 14 stycznia 1993 roku.

Idąc zachodnim brzegiem Kanału na Stępce zobaczyć można industrialną zabudowę o niemałych walorach historycznych. Od końca XIX wieku na wyspie działała kluczowa dla miasta elektrownia, do której węgiel dowożono przez wspomniany wyżej most kolejowy. W pobliżu mostu wypalone ruiny Zakładów Mięsnych  – kompleks powstał pod koniec XIX wieku i był jedną z najnowocześniejszych rzeźni w Europie. Obszar został sprzedany niewłaściwym inwestorom i przy biernej postawie służb konserwatorskich zmienił się w smętne pogorzelisko.

Wielkie zmiany zaszły przy wschodnim brzegu opisywanego kanału, gdzie powoli dobiega końca budowa osiedla Riverview, powstaje wielki kompleks o niebanalnej urbanistyce i ciekawie korespondujący z pobliską i starszą zabudową. Może więc i Kanał na Stępce doczeka się kiedyś zmian i sensownego zagospodarowania, bo potencjał i możliwości okolicy coraz większe i ciekawsze.

Kanał na Stępce warto uwzględnić na trasie kajakowego zwiedzania Gdańska.

Galeria Kanał na Stępce - fotografie
InfoGdansk
InfoGdansk – portal gdański z nawiązaniami do historii i turystycznych atrakcji regionu. To przedłużenie przewodnickiej aktywności gdansktur.pl