Rozmaitości

Budowa i montaż łożysk samonastawnych

InfoGdansk
9 czerwca, 2023

Łożyska samonastawne są dostępne w wielu różnych wariantach. Różnią się one między sobą głównie sposobem montażu. Zadanie to z reguły jest bardzo proste, podobnie zresztą jak demontaż. Są jednak pewne metody, które wykorzystuje się przy konkretnych typach łożysk samonastawnych. Czym właściwie są łożyska samonastawne? Jak są zbudowane? W jaki sposób montuje się łożyska samonastawne?

Co to jest łożysko samonastawne?

Łożysko samonastawne jest rodzajem łożyska, które jest zaprojektowane do automatycznego dopasowania się do osi obrotowej. Jest to popularne rozwiązanie stosowane w różnych aplikacjach, takich jak maszyny przemysłowe, urządzenia mechaniczne, a także w motoryzacji. Główną cechą charakterystyczną łożyska samonastawnego jest zdolność do kompensowania pewnych niedoskonałości w ustawieniu osi obrotowej. Oznacza to, że łożysko może dostosowywać się do niewielkich odchyłek w osiach obrotu, co pozwala na utrzymanie odpowiedniego dopasowania nawet w przypadku nieznacznych przesunięć czy luzów.

Łożyska kulkowe samonastawne mają zazwyczaj konstrukcję dwurzędową, w której zewnętrzny pierścień ma sferyczną powierzchnię wewnętrzną. Dzięki temu konstrukcja może kompensować nieprawidłowości w osi obrotu i dopasowywać się do kąta odchylenia osi. Wewnętrzny pierścień łożyska ma zazwyczaj stożkową powierzchnię zewnętrzną, która umożliwia przekazywanie obciążeń promieniowych i osiowych. Łożyska tego typu są stosunkowo łatwe w montażu i nie wymagają precyzyjnego ustawienia osi. Są również odporne na wibracje i mogą zapewniać wysoką nośność przy zachowaniu stabilności pracy. Dzięki swoim właściwościom samonastawczym są często stosowane w aplikacjach, gdzie niezawodność i trwałość są kluczowymi aspektami do prawidłowej pracy danych urządzeń.

Jak montuje się łożysko samonastawne?

Na rynku znaleźć można między innymi łożyska samonastawne UK, UC, czy UEL. Różnią się one między sobą głównie sposobem montażu. Modele UC to nie tylko najpopularniejsze, ale i najprostsze rozwiązania. Prostota dotyczy także metody montażu. Sposób ten potocznie nazywany jest montażem na wkręty. Wystarczy, ze nasunie się łożysko na wał i dokręci wspomniane wkręty. Modele UEL montowane są za pomocą pierścienia mimośrodowego. W pierwszym kroku należy nasunąć cały zespół  na wał oraz ustalić jego położenie za pomocą śrub. Następnie pierścień dokręca się w kierunku wału.

Zobacz więcej – https://sklep.grupamarat.pl

Modele UK montuje się przez tuleję wciskaną, nakrętkę i podkładkę. W trakcie dokręcania nakrętki należy uważać, aby nie dokręcić jej zbyt mocno. Nakrętka następnie jest blokowana podkładką. W tym przypadku zaleca się kontrolę po około 100 godzinach pracy zespoły łożyskowego. W przypadku wspomnianych łożysk istotne jest jeszcze, żeby w aplikacjach o podwyższonych prędkościach, stosować modele montowane na wciąganej tulejce.

Materiał zewnętrzny.