Inne

Barkoponton RemLift 25000

InfoGdansk
2 października, 2017
Barkoponton RemLift 25000 w Kanale Kaszubskim
Zdjęcie: Barkoponton RemLift 25000 w Kanale Kaszubskim

Ogromna jednostka w fachowej terminologii określana jest jako „Semi-Subversive Heavy-Lift Carrier”. Barka może być częściowo zatapiana, następnie poprzez opróżnienie komór wypornościowych uniesiona z zaplanowanym ładunkiem.

W kadłubie znajduje się dziesięć potrójnych komór, do których przy wynurzaniu wielkie sprężarki wtłaczają powietrze z wydajnością 1000 m³/min przy maksymalnym ciśnieniu 3,5 bara. Proces jest sterowany komputerowo z centrali w nadbudówce dziobowej, która jako jedyna część barkopontonu nie jest zatapiana.

Barkoponton RemLift 25000 odegrał ważną rolę w podniesieniu wraku rosyjskiego okrętu podwodnego „Kursk”

Jednostka została zakupiona przez stocznię Remontowa S.A. i znacząco poszerzyła naprawcze możliwości tego wielkiego zakładu. RemLift 25000 dobrze sprawdza się przy transporcie ciężkich i wielkogabarytowych ładunków oraz przy dokowaniu platform wiertniczych.

Barkoponton powstał czterdzieści lat temu w japońskiej stoczni Swazu Shipbuilding Ltd w Naruto, przez wiele lat jako „Giant 4” był wykorzystywany w stoczniach holenderskich. Nie tylko… W sierpniu 2000 roku „Giant 4” odegrał główną rolę w podniesieniu rosyjskiego okrętu podwodnego „Kursk”, który po eksplozji zatonął na Morzu Barentsa. Na pokładzie barkopontonu ustawiono wtedy 26 wielkich podnośników hydraulicznych, następnie przez otwory w dnie wraku przeciągnięto stalowe liny i całość z głębokości 108 metrów uniesiono.

Zobacz też – Na co zwrócić uwagę wybierając szkołę jazdy w Gdańsku?

Po zakupie jednostki przez gdańską stocznię to w biurze Remontowa Marine Design and Consulting powstała dokumentacja przebudowy ogromnego barkopontonu, co było też pozytywnie komentowane w branżowej prasie na całym świecie.

Zobacz też – Jak wybrać meble do kawiarni?

Gdański zakład kupił kolejną jednostkę tego typu. Mowa o „Giant 2”, który w 2007 roku przydał się przy podniesieniu podtopionego wycieczkowca „Pride of America”, uszkodzonego podczas prac wyposażeniowych w niemieckiej stoczni w Bremerhaven. W Gdańsku barkopontony wspomagają tylko prace remontowo-transportowe i oby tak zostało…

Barkoponton RemLift 25000 – charakterystyka

RemLift 25000 (dawniej „Giant 4”)
Długość całkowita: 140,0 m;
Szerokość 44,0 m;
Wysokość od stępki do pokładu platformy 8,54 m;
Zanurzenie 6,66 m;
Nośność (DWT): 24 133 t;
Rok budowy: 1978.