Obiekt powstał w trakcie budowy połączenia kolejowego Tczew-Gdańsk, wspomniana inwestycja włączyła nadmotławskie miasto w sieć rozwijanej kolei i otworzyła szerokie możliwości i perspektywy. Dworzec kolejowy zlokalizowano w obszarze miejskim, stąd konieczność przeprowadzenia torów przez ciasny pierscień gdańskich bastionów.
Gdańska brama kolejowa – fortyfikacyjny unikat
Władze wojskowe wydały specjalne zezwolenie na budowę mostu kolejowego nad fosą i przebicie wąskiego przejazdu w przestrzeni między Bramą Nizinną a Bastionem Żubr. Przejazd zabezpieczono budowlą ceglaną o wybitnie obronnym charakterze. Tory ujęto grubymi murami z gęsto usianymi strzelnicami, w bramie przygotowano wnęki na metalowe sztaby, blokujące w razie potrzeby kolejowy przejazd. Wjazd wyposażono w potężne wrota pancerne.
Pierwszy pociąg przejechał tędy w dniu 19 lipca 1852 roku. Oficjalne otwarcie kolejowego połączenia nastąpiło prawie 3 tygodnie później (5 sierpnia), gdy pociągiem z Bydgoszczy przyjechał król Fryderyk Wilhelm IV. Militarnie bramy nie wykorzystano, nie było takiej potrzeby, obiekt stał się za to symbolem pruskiej solidności i przezorności.
Funkcjonujący w pobliżu dworzec Danzig Leege Tor spłonął wiosną 1945 roku, ale jeszcze do lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia przez okolicę przetaczano pociągi towarowe. Obecnie brama w stanie agonalnym, do zabytku tradycyjnie przez długi czas nikt się nie przyznawał, natomiast ożywione zainteresowanie wykazywali złomowi szabrownicy.
Pomnik W hołdzie Kresowianom w pobliżu Bramy Kolejowej
We wrześniu 2015 roku w pobliżu bramy kolejowej odsłonięto pomnik W hołdzie Kresowianom – upamiętnienie powojennych osadników gdańskich o kresowym pochodzeniu.
Zobacz też – Jak współpracować z agencją SEO?
Opisana brama to unikatowy zabytek obronnej architektury, niestety prawdopodobnie obiekt zniknie z krajobrazu tej części Gdańska.