Bałtyckie tradycje budownictwa nawigacyjnego sięgają czasów średniowiecza. Już wtedy w podnoszonych i ażurowych koszach palono węgiel, którego blask w ciemnościach wskazywał drogę do portów, ostrzegał też przed mieliznami i innymi pułapkami przybrzeżnych wód.
Jedyna latarnia morska w Polsce wyposażona w windę
Ogień palono m. in. na krańcu Półwyspu Helskiego, natomiast w portowym Gdańsku do celów nawigacyjnych wykorzystywano wysoką wieżę Twierdzy Wisłoujście. Od XVIII stulecia drogę do gdańskiego portu wskazywała latarnia morska w Neufahrwasser, zastąpiona przeszło sto lat później wieżą przy tzw. Górze Pilotów.
Powstanie gdańskiego Portu Północnego oznaczało konieczność budowy nowej wieży nawigacyjnej. Nowoczesna latarnia powstała według projektu architekta Leszka Zakrzewskiego z Biura Projektów Budownictwa Morskiego “Projmos”.
Wysoka wieża z przeszkloną galerią odróżnia się od tradycyjnych latarni morskich. Obiekt pełni funkcje kontrolne, z wysokości prawie 60 metrów doskonale widać gdańskie obszary portowe i akwen Zatoki Gdańskiej. Na wyposażeniu latarni stół obrotowy z trzema panelami i 72 halogenowymi żarówkami reflektorowymi. W nowoczesnej wieży znajduje się też stanowisko oficera dyżurnego, ponadto funkcjonuje sprzęt Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej
To jedyna polska latarnia morska z windą na wyposażeniu, w pozostałych wejście na szczyt przez kręte i wąskie klatki schodowe.
Sygnały świetlne tego obiektu rozbłysły po raz pierwszy w czerwcu 1984 roku, nieco wcześniej wyłączono zabytkową latarnię z Nowego Portu.
Zobacz też – Jakie są najnowsze technologie stosowane w renowacji i remoncie dachu przemysłowego?
Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia przeprowadzono gruntowny remont obiektu, zmieniono wtedy stylizację elewacji. Zniknęły eleganckie sjenitowe płyty elewacyjne, które w warunkach częstych sztormów nie wytrzymywały sprężystych odchyleń od pionu i bezradnie odpadały.
Opisywana latarnia została wybudowana na skraju portowego obszaru zachodniego, w pobliżu Nabrzeża Kapitanatu Portu.
Latarnia nie jest udostępniana do zwiedzania.
Latarnia morska w Porcie Północnym – dane techniczne
Wysokość wieży: 56,00 m
Wysokość światła: 61 m n.p.m.
Zasięg nominalny światła: 25 Mm (46,30 km)
Sektor widzialności światła: 140°-320°
Charakterystyka światła: Błyskowe grupowe
Światło: 0,5 s
Przerwa: 1,5 s
Światło: 0,5 s
Przerwa: 1,5 s
Światło: 0,5 s
Przerwa: 4,5 s
Okres: 9,0 s