Wirtualny projekt jest pierwszą tego rodzaju inicjatywą w działalności polskich placówek muzealnych. Muzeum II Wojny Światowej udanie sięgnęło po nowoczesny środek przekazu, w którym wiedza historyczna ujęta jest w przestrzeń wirtualnej rzeczywistości.
Eksperymenty z Virtual Reality prowadzono już na przełomie lat 60 i 70-tych ubiegłego wieku, ale dopiero postęp sprzętowy ostatniej dekady przyniósł szersze zastosowanie tej nowatorskiej technologii. Przy właściwym wykorzystaniu rzeczywistość wirtualna może stać się ciekawym kanałem popularyzacji wiedzy i dziedzictwa historycznego.
W sześciu stałych stanowiskach można przemierzyć m.in. zasoby “Wirtualnego spaceru po Westerplatte”, dostępnego też na stronie internetowej muzeum1939.pl. We wspomnianej prezentacji ponad sto oryginalnych panoram półwyspu, kilkadziesiąt archiwalnych fotografii oraz emocjonalne relacje polskich obrońców jako podkład dźwiękowy. Dzięki goglom VR Oculus Rift i wysokiej klasy kontrolerom wrażenia faktycznie niesamowite – niemal fizycznej obecności w historycznej przestrzeni i tak ważnym momencie światowych dziejów.
Zobacz też – Przydomowa oczyszczalnia biologiczna: krok po kroku do czystszego środowiska
Prezentacje multimedialne obejmują perspektywę 360° dookoła własnej osi oraz 180° w płaszczyźnie góra/dół. W muzealnej strefie VR również inne ciekawe zasoby: panoramy Muzeum II Wojny Światowej oraz wnętrza tej placówki z przedstawieniem sporej części najniższego poziomu.
Strefa VR dostępna jest na poziomie -2 Muzeum II Wojny Światowej.