Inne

Pogłębiarka „Ursa”

InfoGdansk
15 października, 2024
Zdjęcie: Pogłębiarka "Ursa" – nowy statek Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przez kilka tygodni przy Bazie Oznakowania Nawigacyjnego cumował statek „Ursa” – nowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Specjalistyczna pogłębiarka pracować będzie przy pogłębianiu i utrzymaniu toru wodnego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jednostka powstała w Finlandii przy współpracy z firmami holenderskimi.

„Ursa” – nowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni

Specjalistyczny statek stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat przy przekopie przez Mierzeję Wiślaną. Z tego miejsca będzie już blisko do najważniejszego obszaru działania, czyli toru wodnego prowadzącego przez Zalew Wiślany do portu w Elblągu.

Jednostka powstała w fińskiej stoczni Työvene Oy przy współpracy z holenderskimi firmami C-Job oraz Holland Marine Technologies.

Położenie stępki nastąpiło w październiku 2022 roku, a niecały rok później odbyło się wodowanie nowoczesnej pogłębiarki.

Nazwa nowej jednostki oznacza w języku fińskim „Niedźwiedzica” i jako skrót od Ursa Major (Wielka Niedźwiedzica) pasuje do nazewniczej tradycji Urzędu Morskiego. Takie astronomiczne nazwy nadawano też innym jednostkom urzędu, w barwach tej instytucji służą (lub służyły) statki: „Syriusz”, „Konstelacja”, „Zodiak” oraz „Zodiak II”.

Ursa-Niedźwiedzica i jej zastosowania

Budowa „Ursy” wpisuje się w szerszy plan ożywienia akwenu Zalewu Wiślanego, którego najważniejszym etapem była budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja budziła wiele inspirowanych politycznie dyskusji i kontrowersji, ale skoro przeprawa przez mierzeję powstała – związane z jej funkcjonowaniem możliwości należy odpowiednio wykorzystać.

Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Stąd kontrakt na budowę pogłębiarki obsługującej tor wodny prowadzący z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga – miejscowości o wbrew pozorom sporym i do tej pory niewykorzystanym potencjale portowym.

Pogłębiarka „Ursa” – dane techniczne

Długość całkowita: 62,75 m
Długość między pionami: 57,23 m
Szerokość całkowita: 12,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
Wyporność: 2341 ton
Liczba załogi/osób: 8 osób
Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
Pojemność ładowni: 950 m3
Prędkość z urobkiem: 8 węzłów,
Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów.

 

Pogłębiarka „Ursa” wyposażona jest w pompę pogłębiarską, ramię ssące oraz hopper (otwartą ładownię na urobek) o pojemności 950 mª .

Dzięki różnym konfiguracjom ramienia ssącego jednostka będzie angażowana również na innych akwenach – na przykład przy usuwaniu posztormowych spłyceń z podejść do portów we Władysławowie, Ustce i Łebie. Nie zabraknie też pracy w innych częściach Zalewu Wiślanego i „Ursa” z pewnością wielokrotnie pojawi się w okolicy Tolkmicka i Fromborka.

Pogłębiarka „Ursa” – podniesienie bandery

Nowa jednostka istotnie zwiększy możliwości działania Urzędu Morskiego, umożliwi redukcję kosztów wynikających z angażowania firm zewnętrznych oraz szybsze podjęcie niezbędnych działań.

Uroczystość podniesienia bandery odbyła się w dniu 9 sierpnia 2024 roku w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego przy Mewim Szańcu. Matką chrzestną jednostki została pani Barbara Olczyk – zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.