Port w Gdańsk od początku 2022 roku odnotował bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych i osiągnął dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału ) +11,3%. W pierwszym kwartale bieżącego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mln ton towarów – co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Port Gdańsk awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich
Największy polski port w I kwartale 2022 roku wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg) i awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem.
W przeładunkach portu gdańskiego najliczniejszą grupą ładunkową jest nadal drobnica – ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Istotny wzrost odnotowano też w przeładunku kontenerów (+ 9 proc.), obsłudze ruchu pasażerskiego (+12,3 proc.) oraz ładunków Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna – przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.
Przeładunki w portach Morza Bałtyckiego w I kwartale 2022 roku
I miejsce Port Ust Ługa 26,1 mln ton +2,3%
II miejsce Port Gdańsk 14,802 mln ton +11,3%
III miejsce Port Primorsk 14,766 mln ton +17%
IV miejsce St. Petersburg 12,668 mln ton -12%
Po pierwszym kwartale 2022 roku Port Gdańsk utrzymuje I miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku:
I miejsce Port Gdańsk 561 396 TEU +9%
II miejsce St. Petersburg 437 858 TEU -12%
III miejsce Port Gdynia 237 712 TEU -0,7%
– Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą, o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to, stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Rosnące znaczenie portu gdańskiego
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja.
W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.
Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii
z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim. Port Gdańsk jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo – Wschodniej, a kontener morski stanowi podstawę zwiększonych obrotów portowych.