Wagony typu Konstal N przez kilka dekad obsługiwały potrzeby gdańskiej komunikacji tramwajowej. Z archaicznie pudełkowatym kształtem i drewnianymi ławkami nasuwały skojarzenia ze scenerią zagubioną w czasie i przestrzeni…
Obecnie przejazd takiego wagonu skutecznie przyciąga uwagę, po czym zadziwia lub ożywia wspomnienia lat dzieciństwa i młodości…
Konstal N powstał na bazie niemieckiego KSW – Kriegsstraßenbahnwagen
Historia tego typu wagonu tramwajowego sięga czasów wojennych, bo Kontal N był rozwinięciem niemieckiego KSW – Kriegsstraßenbahnwagen, niemiecki tramwaj charakteryzował się prostotą konstrukcji i łatwością montażu. Tramwaj został opracowany w 1943 roku w Düsseldorfer Waggonfabrik.
Powojenna produkcja odbywała się głównie w chorzowskich zakładach Konstal, ale pewne partie wagonów złożono też w Stoczni nr 3 w Gdańsku oraz Sanockiej Fabryce Wagonów „Sanowag”.
Początkowo produkowano wagony w wersji ND, czyli jako doczepne bez własnego silnika. W latach 1948-1956 powstało 516 wagonów silnikowych Konstal N w trzech wersjach różniących się głównie układem hamulcowym.
Charakterystyczne pudełkowate wagony obsługiwały pasażerów wielu polskich miast – między innymi w Gdańsku, Gorzowie Wlkp, Szczecinie, Krakowie i Warszawie.
Dopiero pod koniec lat 70-tych tramwaje tego typu były stopniowo wycofywane, ewentualnie dostosowywane do funkcji wagonów technicznych. Poczciwe „N-ki” były więc najdłużej eksploatowanymi tramwajami w powojennej Polsce.
Gdański „Konstal N”
Gdański wagon powstał w 1952 roku w chorzowskim Konstalu i obsługiwał pasażerów do końca lat 70-tych. Pojazd zbudowano w wariancie 4N, zatem w podstawowej wersji komunikacji tramwajowej polskich miast.
Wagon kursował na trasie „8” i stacjonował w zajezdni na ul. Łąkowej na obszarze Dolnego Miasta. W 1971 roku został przebudowany na wagon jednokierunkowy. Po wycofaniu z pasażerskiej służby przez kolejnych dwadzieścia lat jeździł jako techniczny pojazd serwisowy.
W 2001 roku pojazd wycofano z serwisowej eksploatacji, a cztery lata później w Warsztatach Głównych ZKM przeprowadzono odbudowę wagonu, w tracie której przywrócono wygląd z początku lat 50-tych.
Zobacz też – Jak-przygotować się do-komory-hiperbarycznej
Po gruntownym remoncie gdański „Konstal N” obsługuje imprezy i ważne dla miasta wydarzenia. Opisywany tramwaj kursował na przykład w okresie świąt Bożego Narodzenia oraz w ramach Tram-Tour, czyli wakacyjnych przejazdów w towarzystwie przewodnika miejskiego PTTK. Trasa łączyła między innymi Bramę Wyżynną, Plac Solidarności z Pomnikiem Poległych Stoczniowców oraz Nowy Port z zabytkową latarnią morską.
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje dysponuje też innymi zabytkowymi wagonami tramwajowymi. Wagon konny z 1873 roku jest jednym z najstarszych takich zabytków w Europie, warto też przejechać się zabytkowym „Bergmannem” i wyprodukowanym kilka lat później „Ringiem”, wspomniane tramwaje również pojawiają się w trakcie ważnych dla miasta imprez okolicznościowych.