Tramwaje serii Bergmann zostały wyprodukowane w 1927 roku z myślą o komunikacyjnych potrzebach Wolnego Miasta Gdańska. Wagony powstały w Danziger Waggonfabrik, po II wojnie światowej na terenie tego zakładu uruchomiono Stocznię Północną, która od dłuższego już czasu stanowi ważną część holdingu Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Tramwaj Bergmann-Heubuder
Nowe tramwaje obsługiwały trasę łączącą gdańskie Śródmieście z kąpieliskiem morskim na Stogach. Przez całe stulecia lokalnej historii i również w okresie Wolnego Miasta Gdańska urzędowym językiem był niemiecki. Obecne Stogi funkcjonowały wtedy pod nazwą Heubude, stąd Heubuder jako nieformalne określenie kursujących tam wagonów tramwajowych.
Powstały 24 wagony w dwóch wersjach różniących się od siebie silnikiem. Tramwaje wersji pierwszej wyposażono w napęd firmy AEG, a drugiej w silniki produkcji firmy Bergmann.
Awantura o… Bergmanna
Wagony Bergmann były bardzo udane, ich eksploatacja trwała przez jeszcze trzy powojenne dekady. Ostatni Bergmann zjechał z tramwajowej trasy w dniu 31 marca 1973 roku.
Pod koniec lat 80-tych dzięki zaangażowaniu gdańskich pasjonatów komunikacji tramwajowej przeprowadzono renowację wagonu tego typu. Elementy wyposażenia (między innymi elektrykę, silnik i pantograf) „pożyczono” z innych tramwajów, ale z wyglądu wagon wiernie oddaje stan z czasów Wolnego Miasta Gdańska.
Kolorystykę również… o co rozgorzały dość gorączkowe dyskusje na tematy historyczno-polityczne. Historyczny wagon nr 266 otrzymał oryginalną kremową stylizację z czasów Wolnego Miasta. Szukanie w tym głębszych podtekstów nie miało większego sensu, posłużyło natomiast jako paliwo na potrzeby bieżącej polityki…
Historyczny wagon obsługuje imprezy okolicznościowe, a w czasie wakacji sezonowe linie turystyczne. Ozdobą gdańskiego historycznego taboru tramwajowego jest też inny tramwaj z okresu Wolnego Miasta Gdańska – wagon „Ring”, który podobnie jak tramwaje Bergamann również powstał w Danziger Waggonfabrik.