W gdańskim kościele św. Jana zobaczyć można niezwykłą instalację artystyczną, która w magiczny sposób przenosi w przestrzeń zielonej harmonii i spokoju.
Zatem las wewnątrz gotyckiej świątyni. Instalacja dosłownie wciąga w zupełnie inny wymiar – taki kontrapunkt do gwarnej turystycznej przestrzeni Głównego Miasta.
Leśną instalację oglądać można do 5 lipca 2025 r.
LeŚnia w kościele św. Jana
Dokładnie trzydzieści lat temu zrujnowany kościół św. Jana objęło Nadbałtyckie Centrum Kultury. Po wieloletnich pracach remontowych wnętrze kościoła stanowi prawdziwą skarbnicę historii i sakralnej sztuki. Instalacja LeŚnia podkreśla więc trzy dekady funkcjonowania świątyni w strukturach zasłużonej instytucji kulturalnej.
Wnętrze kościoła wypełnia las, na kamiennej posadzce rośnie trawa, zwiedzających zaskakuje też artystyczna kompozycja zapachowa.
Architektura gotyku sama w sobie daje poczucie uporządkowania i struktury. W połączeniu z artystyczną kompozycją zieleni wnętrze kościoła rzeczywiście prezentują się niesamowicie.
Instalacja LeŚnia powstała według pomysłu Remigiusza Dorawy. W bujnym otoczeniu zieleni zobaczyć też można instalację ROSEta – artystyczne nawiązanie do motywu popularnego w gotyckiej ornamentyce. Wspomniana aranżacja powstała według pomysłu Gosi Golińskiej.
Natomiast Bogdan Wójcik wymyślił zapachowe spektrum – artystyczną syntezę kaszubskiego lasu i gotyckiej architektury.
Działalność Centrum św. Jana
Kościół św. Jana został poważnie zniszczony pod koniec II wojny światowej. Pozbawiony właściwej opieki niszczał wskutek deszczów i silnych wiatrów.
Dopiero w latach 70-tych rozpoczęły się poważniejsze prace remontowe, których tempo było jednak bardzo powolne. Objęcie zabytkowego kościoła przez Nadbałtyckie Centrum Kultury przyspieszyło temat wykorzystania zabytkowej świątyni. W odbudowanym kościele działa Centrum św. Jana. W gotyckim wnętrzu odbywają się koncerty, wystawy, spektakle kulturalne oraz ciekawe wykłady.
Skarby kościoła św. Jana
Wewnątrz tej gotyckiej świątyni zobaczyć można wiele cennych zabytków sakralnej sztuki. Prawdziwym unikatem jest kamienny ołtarz główny z początku XVII stulecia. W tym największym kamiennym ołtarzu w Polsce zobaczyć można bogatą symbolikę o luterańskim zabarwieniu.
Warto też zwrócić uwagę na okazały nagrobek Nathaniela Schödera oraz epitafium Aldegundy Zappio, w którym XVII-wieczny artysta zawarł rodzicielski ból i smutek.
Prace konserwatorskie w tej gotyckiej świątyni nadal trwają. W ostatnich latach odbudowano emporę w nawie południowej oraz cenne organy z XVIII stulecia.