Rozmaitości

Historia polskich portów morskich

InfoGdansk
18 kwietnia, 2023

Porty morskie pozwalają na sprawną żeglugę jednostek pływających, a także stanowią istotną część zaplecza gospodarczego każdego państwa. Gospodarka morska jest bardziej wydajna niż transport lądowy, ponieważ pozwala na przewóz ogromnych liczby towarów na znaczne odległości. Również w polskiej gospodarce porty stanowią jeden z głównych kanałów przepływu towarów. Które z nich są największe w Polsce i od czego zależy ich przepustowość?

Największe porty w Polsce

W Polsce funkcjonuje kilkadziesiąt portów o zróżnicowanej powierzchni, przeznaczeniu i możliwościach. Do największych zalicza się:

  • port morski w Gdańsku,
  • port morski w Szczecinie,
  • port morski w Gdyni.

Port morski w Gdańsku pełni przede wszystkim funkcję handlową. Obroty ładunkowe obejmują przede wszystkim paliwa płynne, węgiel, zboże i drewno. Pozostałe towary stanowią niespełna 10% całkowitego obłożenia. Rekordowe obciążenie port w Gdańsku odnotował w 2006 roku, kiedy obroty wyniosły ponad 24,2 miliona ton. Infrastruktura gdańska stale się rozwija. W 2019 r. rząd zaczął wdrażać inicjatywę budowy pływającego terminala do regazyfikacji gazu ziemnego.

Port morski w Szczecinie ma charakter handlowo-przeładunkowy. Największe obroty odnotował w 2015 roku – niemal 23,2 miliona ton. Wśród przeładowywanych towarów należy wymienić głównie węgiel i koks, zboże, rudy oraz ropę. Dużą część ładunków stanowi tzw. drobnica morska (ang. Less than Container Load, LCL). Pod tym pojęciem należy rozumieć każdy towar, którego sprowadzenie jest możliwe w cenie niższej od przesyłki lotniczej. Nie musi być to ładunek o niskiej masie lub niewielkiej objętości.

Port morski ulokowany w Gdyni jest trzecim co do wielkości portem handlowym w Polsce. Największe obroty odnotowano w 2008 roku – niemal 15,5 miliona ton towarów obejmujących m.in. węgiel, koks i inne towary masowe, a także zboże i drewno.

Najstarszym portem w Polsce jest port w Gdańsku. Pierwszą infrastrukturę datuje się jeszcze na X w., czyli wczesne średniowiecze.

Suwnice uniwersalne i procesowe w porcie morskim

Funkcjonowanie każdego portu handlowo-przeładunkowego jest uzależnione od sprawnie działających urządzeń dźwigowych. Suwnica pozwala na szybkie i precyzyjne transportowanie towarów z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników. To dzięki nim port jest w stanie zachować wysoką wydajność nawet przy dużym obłożeniu zadaniami.

Suwnice można podzielić na uniwersalne i specjalistyczne. Te pierwsze sprawdzą się wszędzie tam, gdzie pojawia się potrzeba transportu ciężkiego lub wielkokubaturowego ładunku. Poszczególne modele suwnic różnią się między sobą m.in. tempem pracy, maksymalnym udźwigiem, a także precyzją kontroli. Nowoczesne urządzenia mogą być wyposażone w moduły dodatkowo zwiększające kontrolę nad ciężarem, pozwalające na zdalną kontrolę panelu sterowniczego itp.

Kiedy pojawia się potrzeba pracy ze specjalistycznym materiałem warto rozważyć uzupełnienie infrastruktury o tzw. suwnice procesowe (technologiczne). To urządzenia dźwigowe zaprojektowane specjalnie z myślą o pracy z konkretnym rodzajem ładunku. Które z nich mogą przydać się w porcie?

  • suwnice do pracy z materiałem płynnym
  • suwnice pozwalające na precyzyjne manewrowanie zwojami stali, blachami lub ładunkami o dużej długości
  • suwnice służące do przygotowania i składowania materiałów sypkich

Wybór odpowiednich suwnic procesowych powinien być poprzedzony analizą biznesową obłożenia portu tak, aby infrastruktura mogła obsługiwać możliwie największe liczby towarów.

Jak znaleźć partnera handlowego do wyposażenia portu?

Infrastruktura portowa jest w ciągłym ruchu. Dlatego tak ważne jest, aby zainstalowane w niej urządzenia dźwigowe były w stanie wytrzymać duże obciążenie przez długi czas. Takie możliwości zapewniają maszyny projektowane i konfigurowane przez firmę Konecranes. Dostęp do nowoczesnych rozwiązań i znajomość różnych technologii pozwala specjalistom z firmy na dobór rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby każdego klienta.

Oprócz indywidualnego projektu urządzeń dźwigowych Konecranes oferuje również kompleksowe usługi towarzyszące: naprawę, wymianę części na nowe i sklep, w którym można kupić pojedyncze podzespoły gotowe do wykorzystania, jak motoreduktory, silniki i czołownice.

Nieważne, czy chodzi o niewielki port rzeczny, czy o jeden z większych portów przeładunkowych, suwnice Konecranes zawsze spełnią swoje zadanie. Pełną ofertę producenta znajdziesz na stronie: https://www.konecranes.com/pl

Materiał zewnętrzny.