Rozmaitości

Jak zadbać o doświadczenia użytkowników (UX) i poprawić jakość sklepu online?

InfoGdansk
4 października, 2024

Przedsiębiorca, który chce osiągać dobre wyniki sprzedażowe w swoim sklepie online, musi nie tylko trafiać w potrzeby klientów, ale też zadbać o ich doświadczenia związane z komfortem korzystania z witryny. Niczym architekt powinien zaprojektować wygodne i atrakcyjne miejsce, które użytkownicy będą chcieli odwiedzać i które będzie na tyle interesujące, by zatrzymać ich na dłużej. Nawet najlepsza oferta produktowa, nie zapewni sukcesu, jeśli Twój e-sklep nie będzie działał, jak należy. W takim razie, jak zwiększyć sprzedaż online? Sprawdź, czym dokładnie jest UX i jak poprawić doświadczenia użytkowników na swojej stronie internetowej.

UX – co dokładnie kryje się pod tym skrótem?

UX, czyli User Experience – po polsku doświadczenia użytkownika – to pojęcie, w którym mieszczą się wszelkie wrażenia, jakie wywiera strona internetowa na odwiedzających. Na reakcje i odczucia wpływa nie tylko estetyka, ale też funkcjonalność, użyteczność, dostępność i łatwość korzystania z witryny. Zarządzając sklepem internetowym i dbając o stronę online, można kształtować te wrażenia, wpływając na to, czy klienci chętnie wrócą do sklepu, dokonają zakupu, a nawet polecą go innym.

Celem zabiegów stosowanych dla poprawy UX jest to, by użytkownicy mogli w sposób intuicyjny poruszać się po stronie, znaleźć to, czego szukają, ale też wyrazić zainteresowanie innymi produktami z oferty. Prawidłowe działania wpływają na satysfakcję klientów, pomagają budować siłę marki i lojalność grupy docelowej, a tym samym przyczyniają się do osiągania lepszych wyników sprzedażowych.

Estetyka strony www – pierwsze wrażenie klientów

Interfejs sklepu internetowego ma ogromne znaczenie. Choć nie ocenia się książki po okładce, w przypadku e-commerce wygląd witryny jest niezwykle ważny – ma za zadanie zainteresować odbiorcę, zastępuje sklepową witrynę, jest wizytówką biznesu.

Według danych pozyskanych przez Klub Kantar w badaniu Digital Experience Benchmark 58% polskich użytkowników internetu ocenia stronę internetową już w ciągu kilku sekund na podstawie jej wyglądu. 34% użytkowników opuszcza stronę, jeśli jest ona nieestetyczna lub źle zaprojektowana, co pokazuje, że szata graficzna jest jedną ze składowych sukcesu przedsiębiorstwa. 

O odpowiedni design trzeba zadbać, musi być dopasowany do charakteru świadczonych usług. Dla przykładu – firma, która sprzedaje części do samochodów, może postawić na minimalistyczny, przejrzysty układ strony i prosty, funkcjonalny szablon w stonowanych kolorach, który nawiązuje do technicznego charakteru produktów.

Natomiast prowadząc sklep z grami planszowymi, można pozwolić sobie na większą kreatywność i swobodę w projektowaniu. Żywa kolorystyka, nietypowe kształty, zabawne grafiki oraz interaktywne elementy mogą oddać charakter oferowanych produktów i zachęcić klientów do tego, by spędzili więcej czasu, przeglądając asortyment i dokonując zakupów z tej konkretnej dziedziny.

Jeśli chcesz mieć dobrze zaprojektowany sklep online, powierz misję jego tworzenia profesjonalistom. Wejdź na stronę https://www.range.pl/webdev/strony-internetowe/kielce/, żeby poznać szczegóły oferty.

Łatwa nawigacja i responsywna strona, która szybko się ładuje

Klienci coraz częściej wykorzystują telefon do robienia zakupów, dlatego strona sklepu musi być responsywna – dostosowana do mniejszych urządzeń niż laptop, czyli smartfonów i tabletów. Powinna być przejrzysta, prosta w nawigacji. Z pewnością dobrze skonstruowany katalog, możliwość korzystania z użytecznych filtrów i prosta ścieżka zakupowa ułatwi proces nabywania towarów i przyczyni się do zadowolenia osób odwiedzających witrynę.

Na UX wpływ ma także szybkość ładowania się strony. Według badań przeprowadzonych przez Google aż połowa użytkowników oczekuje, że strona internetowa załaduje się w ciągu dwóch sekund. Jeśli proces ten trwa dłużej, a witryna nie otworzy się po upływie trzech sekund, aż 53% internautów decyduje się opuścić stronę. W tym przypadku czas to pieniądz, dobrze więc, żeby osoby doświadczone w tematyce zarządzania sklepami online, czuwały nad optymalizacją strony. Specjaliści z Range – https://www.range.pl/ zadbają o interfejs, konwersję, nawigację i odpowiednie pozycjonowanie Twojego biznesu, by wpłynąć na doświadczenia użytkowników i zwiększyć sprzedaż.

Wysokiej jakości zdjęcia i opisy produktów

Kolejnym ważnym punktem, który wpływa na odbiór proponowanych produktów, jest sposób ich prezentacji, czyli styl i jakość zdjęć, rzetelność, szczegółowość opisów, ale też odpowiednie eksponowanie kluczowych cech i zalet asortymentu – teksty powinny być chwytliwe, muszą sprzedawać towar.

Klienci, którzy decydują się na zakupy online, nie mogą przed dostarczeniem przesyłki dotknąć zamawianych rzeczy, ani ich przymierzyć, dlatego tak ważna jest fotografia, która w możliwie najdokładniejszy sposób odda rzeczywisty wygląd produktów. Dobre zdjęcia powinny prezentować sprzedawane rzeczy z różnych perspektyw, ukazywać detale, takie jak faktura materiału, kolory czy elementy wykończenia, a także pokazywać produkt w użyciu lub w realistycznych kontekstach. Przydatną opcją jest stosowanie przez niektóre sklepy wirtualnych przymierzalni, korzystają z tego m.in. salony z okularami czy biżuterią.

Rekomendacje i personalizacja oferty

W jaki jeszcze sposób można zadbać o to, by budować pozytywne doświadczenia użytkowników, którzy odwiedzają nasz e-sklep? Z pewnością dzięki personalizacji oferty. Analizując zachowania osób odwiedzających sklep, masz szansę poznać ich preferencje i trafiać w potrzeby, sugerując zakupy, które będą związane z ich zainteresowaniami, wcześniejszymi wyborami, przeglądanymi produktami, czy też przez rekomendacje na podstawie decyzji osób o podobnych preferencjach i cechach. Dzięki temu użytkownicy czują, że to sklep dla nich.

Bardzo często zdarza się, że odwiedzający stronę, przeglądają produkty, zapisują je sobie i porzucają koszyk. Aby zminimalizować takie sytuacje, warto zastosować systemy rekomendacji i przypomnień, które automatycznie wyślą użytkownikowi wiadomość e-mail z informacją o opuszczonym koszyku, lub zaoferują dodatkową zniżkę na zakupione wcześniej produkty, czy też przedstawią alternatywne opcje, by zwiększyć możliwości wyboru towarów, które mogły zostać przegapione podczas wizyty w e-sklepie. Zachęcające do zakupu jest też stosowanie remarketingu w portalach społecznościowych, zwiększenie konwersji poprzez docieranie do grup docelowych różnymi środkami komunikacji.

Dodatkowo można skorzystać z technologii chatbotów, które są w stanie na bieżąco odpowiadać na pytania klientów o każdej porze dnia i nocy, dzięki temu klienci nie muszą czekać na uzyskanie potrzebnych informacji.

Wygodne płatności i wybór formy dostawy

Klienci zainteresowani ofertą sklepu online zwracają uwagę także na to, jakie opcje płatności są udostępniane. W obecnych czasach natychmiastowe przelewy czy płatności BLIK to podstawa. Zachęcające może być również umożliwienie skorzystania z zapłaty ratalnej lub odroczonych płatności, które są obecnie coraz bardziej popularne.

Na pozytywne doświadczenia zakupowe wpływ ma także możliwość wyboru formy dostawy. Darmowa dostawa powyżej określonej kwoty może dodatkowo motywować do uzupełnienia koszyka zakupowego. Użytkownicy chcą móc korzystać z rozmaitych opcji jak dostawa kurierem, płatność za pobraniem, dostarczenie produktu do paczkomatu lub punktu partnerskiego. Ważny jest też czas otrzymania przesyłki, jak wiadomo – im szybciej, tym lepiej.

Prowadząc biznes online, łatwo jest przeoczyć niektóre aspekty, które mają znaczenie dla budowania zaufania klientów i wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych. Chcąc mieć pewność, że wykorzystuje się w pełni potencjał swojego sklepu, warto powierzyć stworzenie i optymalizację strony internetowej specjalistom, którzy wdrożą rozwiązania dostosowane do specyfiki branży, skutecznie zwiększą konwersję i zadowolenie klientów oraz lojalność wobec marki, a tym samym przyczynią się do poprawienia wyników sprzedażowych.