Przez długie wieki okolicę określano jako Einlage, dopiero po II wojnie światowej wprowadzono nazwę „Przegalina”, zupełnie oderwaną od historycznego kontekstu. Osada zyskała na znaczeniu pod koniec XIX wieku, gdy w ramach budowy Przekopu Wisły właśnie tutaj odcięto Martwą Wisłę od głównego nurtu.
Wybudowana śluzy służyły regulacji poziomu wody w nurcie rzeki, były też kluczowym ogniwem przeciwpowodziowego zabezpieczenia Gdańska i okolic. Śluzy stały się ważnym elementem wodnej komunikacji, przez wiele stuleci transport rzeczny decydował o gospodarczym funkcjonowaniu Żuław Wiślanych, w przegalińskich śluzach obsługiwano kilkanaście tysięcy jednostek rocznie!
W latach 1975-82 powstała nowoczesna Śluza Południowa. Wyłączona Śluza Północna została wpisana na listę zabytków, jak najbardziej słusznie, bo ciekawie upamiętnia myśl hydrotechniczną z końca XIX stulecia. Na zabytkowych stalowych wrotach zachowała się tablica z napisem „J.W. KLAWITTER DANZIG 1894”. Zakład Klawitterów był pierwszą nowoczesną stocznią w Gdańsku, to temat na osobne i ciekawe opowiadanie…