Czy można żeglować po zamarzniętym jeziorze? Do tego z zawrotną prędkością ponad 100 km/h? Jak najbardziej, pod warunkiem wykorzystania bojera, określanego też mianem ślizgu lodowego. .
W muzeum w Kątach Rybackich zobaczyć można ciekawą wystawę dotyczącą zastosowania tych pojazdów na rozległym akwenie Zalewu Wiślanego.
Bojer DN – konkurs gazety Detroit News
Konstrukcja sań z napędem żaglowym powstała w Holandii na początku XVII stulecia. Bojery wykorzystywano do transportu ludzi i towarów przez zamarznięte akweny, tego rodzaju pojazdy ułatwiały więc aktywność podczas zimowej, znacznie bardziej wymagającej pory roku.
Pod koniec XVIII wieku za sprawą holenderskich osadników na rzece Hudson pojawiły się pierwsze bojery rekreacyjne. Zainteresowanie tego rodzaju transportem rozwijało się też w krajach bałtyckich i na terenach rosyjskich.
W 1882 roku u ujścia zamarzniętej Newy odbyły się pierwsze regaty bojerowe w Europie, uczestnicy zmierzyli się wtedy z dystansem 84 kilometrów.
Tego rodzaju środek transportu był też popularny na obszarze Prus Wschodnich, wyposażone w żagiel pojazdy świetnie sprawdzały się na zamarzniętych mazurskich jeziorach oraz długim i szeroko rozlanym akwenie Zalewu Wiślanego. Szczególną popularnością cieszył się bojer typu Monotyp XV zaprojektowany Estończyka Erika von Holsta.
W 1936 roku redakcja gazety Detroit News ogłosiła konkurs na projekt lekkiego ślizgu lodowego. Najlepszą konstrukcję zaproponował William D. Sarns z Michigan, zwycięski projekt od nazwy gazety otrzymał skrótowe określenie DN, a w kolejnych dziesięcioleciach zyskał uznanie żeglarzy lodowych z całego świata.
Żeglarstwo lodowe na wystawie w Muzeum Zalewu Wiślanego
Wystawa w Muzeum Zalewu Wiślanego ciekawie opowiada o tym stosunkowo mało znanym nurcie zimowej aktywności.
Eksponatem przyciągającym szczególną uwagę jest autentyczny bojer DN-60 wykorzystywany w mistrzostwach rozgrywanych w Krynicy Morskiej. Sporo też regatowego sprzętu niezbędnego w organizacji imprez sportowych. Obok kasków i kamizelek zauważyć można megafon, szczególnie przydatny w prowadzeniu bojerowych konkurencji.
Zobacz też – Zwykła, chowana, samozaciskowa? Rodzaje knag do łodzi
Prezentowane eksponaty pochodzą ze zbiorów Jacht Klubu Krynica Morska.
Formułę wystawy ciekawie poszerzają wywiady z Laurą Banach i Michałem Burczyńskim – wielokrotnymi medalistami bojerowych imprez mistrzowskich.
Muzeum Zalewu Wiślanego działa w ramach Narodowego Muzeum Morskiego. Na wystawie stałej zobaczyć można eksponaty opowiadające o specyfice tego ciekawego akwenu wodnego – między innymi oryginalny, w pełni wyposażony warsztat szkutniczy rodziny Schmidtów z miejscowości Łaszka k. Sztutowa oraz barkas – jednostkę o napędzie żaglowym wykorzystywaną do połowów jeszcze w latach 60. XX wieku.
Zobacz też – Na jakie okazje można założyć joggery męskie? Sprawdzamy!
W tej muzealnej placówce organizowane są też ciekawe wystawy czasowe, jedną z nich była prezentacja projektowego dorobku inż. Zygmunta Chorenia oraz „Plastikowe Morze” opisująca coraz bardziej niepokojące zanieczyszczenia mórz i oceanów.
Wystawa dotycząca żeglarstwa lodowego na Zalewie Wiślanym prezentowana będzie do 30 października 2022 roku.
Żeglarstwo lodowe. Bojery DN na Zalewie Wiślanym;
Wystawa w Muzeum Zalewu Wiślanego;
ul. Rybacka 64, 82-110 Kąty Rybackie;
Wystawa do 30 października 2022 roku.