Ostatnia dekada przyniosła eksplozję internetowych form sprzedaży, które obejmują wielką część aktywności zakupowych.
Klienci korzystają z rozbudowanej oferty dostępnej w trybie on-line, wspartej przez rozbudowaną infrastrukturę paczkomatów, pomagają też szybkie i nowoczesne możliwości zapłaty.
Czym jest pozycjonowanie?
Tak temat wygląda od strony klienta, strona sprzedażowa też ma o czym myśleć. W jaki sposób zaprezentować internetową ofertę sprzedaży? Co decyduje o widoczności oferty sklepu internetowego w wyszukiwarkach? Jakiego rodzaju działania marketingowe przynieść mogą wymierne korzyści?
Związane z tymi pytaniami obszary wiedzy są bardzo rozbudowane i często wymagają specjalistycznej wiedzy, w wielu wątkach sprowadzają się jednak do obszaru określanego mianem pozycjonowania.
Pod pojęciem pozycjonowania rozumie się zakres działań pozytywnie wpływających na pozycję strony internetowej w prezentowanych przez wyszukiwarki wynikach wyszukiwania. Skutecznie poprowadzone pozycjonowanie wymaga planowego podejścia, czasu i do tego niemałych nakładów finansowych. Gra jest jednak warta świeczki, według badań ponad 90% polskich internautów korzysta z wyszukiwarki Google, która dzięki temu stanowi jeden z najważniejszych kanałów komunikacji i komercyjnej sprzedaży.
Związane z pozycjonowaniem działania są też określane jako SEO (Search Engine Optimalization) i zasadniczo składają się z dwóch obszarów. Działania on-site dotyczą pozycjonowanej strony internetowej, jej budowy, technicznej poprawności oraz contentu, czyli merytorycznej zawartości. Natomiast działania off-site odnoszą się do czynności podejmowanych poza obszarem strony, na przykład pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych.
Pozycjonowanie sklepów internetowych – co warto wiedzieć?
Zasady pozycjonowania sklepów internetowych są w podstawowych założeniach takie same jak w przypadku standardowych stron internetowych. Za to korzyści są jeszcze bardziej oczywiste. Wysoka pozycja standardowej witryny korzystnie wpływa na rozpoznawalność firmy i wykorzystywanych przez nią marek, a w przypadku sklepów internetowych wyższe pozycje zwiększają ruch na stronie, co zazwyczaj przekłada się na wyższy poziom sprzedaży.
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga większego nacisku na techniczną poprawność budowy strony. Rozbudowana struktura asortymentu musi być czytelna nie tylko dla użytkowników, ale też dla wyszukiwarkowych robotów indeksujących. Prezentowany asortyment powinien być dopasowany do fraz i pytań stosowanych przez użytkowników. Dlatego wielkiego znaczenia nabiera kwestia właściwych opisów prezentowanych produktów i kategorii, wspartych wykorzystaniem rozbudowanych fraz odpowiadających na sprecyzowanie zapytania potencjalnych klientów.
Zgodnie z potocznym powiedzeniem „klient kupuje oczami”, dlatego wykorzystanie zdjęć i innych materiałów ikonograficznych jest również bardzo ważne. Trzeba jednak pamiętać – graficzne pliki muszą być zoptymalizowane, bo zbyt ciężkie obrazki spowalniają szybkość ładowania strony, a wyszukiwarki takiej bariery bardzo nie lubią.
O czym jeszcze należy pamiętać? O pisaniu, pisaniu i raz jeszcze pisaniu. O wartości witryn internetowych decyduje ich stały rozwój, zatem przyrost wartościowych merytorycznie treści, które z jednej strony umacniają pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a z drugiej profesjonalizują witrynę i pozytywnie wzmacniają odbiór strony przez użytkowników. Dlatego nie należy żałować czasu na dobrej jakości artykuły do sklepowego blogu.
Takie wzmocnienie widoczności sklepów internetowych w wynikach wyszukiwania znane jest również jako pozycjonowanie e-commerce.
Tego rodzaju działalnością zajmują się zazwyczaj wyspecjalizowane firmy z branży SEO. Przy wielkiej złożoności tych procesów zaangażowanie wielospecjalistycznego i fachowego zespołu zewnętrznego jest najczęściej jedyną możliwością uzyskania oczekiwanego sukcesu.
Pozycjonowanie to… dopiero początek
Proces pozycjonowania jest więc wieloetapowy, czasochłonny i wymaga niemałego budżetu. Korzyści są jednak oczywiste i w opinii zdecydowanej większości ekspertów to najlepszy i najbardziej opłacalny kierunek internetowych działań marketingowych.
Wysoka pozycja w wyszukiwarkach jest jednak… początkiem znacznie bardziej złożonego procesu sprzedażowego, bo decyduje o przyciągnięciu potencjalnych klientów do prezentowanej oferty sklepowej, a to dopiero punkt wyjścia do dalszych działań. W kolejnych etapach zadbać należy o sprawną obsługę zamówienia, informacyjną dostępność czy też o przemyślaną politykę obsługi reklamacji i zwrotów. Wysoka jakość działania w tych przytoczonych i wielu innych obszarach poskutkuje dobrą renomą sklepu i na zasadzie sprzężenia zwrotnego ułatwi dalsze pozycjonowanie…