Nietypowy pomnik został ustawiony jesienią 2011 roku i upamiętnia 16. Tczewski Batalion Saperów, który przez kilkadziesiąt lat stacjonował w tym nadwiślańskim mieście.
W roli upamiętnienia wykorzystano transporter pływający PTS, wozy tego typu znajdowały się na wyposażeniu wspomnianej jednostki wojskowej.
Amfibię zobaczyć można przy Placu Patriotów w Tczewie.
Sześćdziesiąt lat tczewskich saperów
Tczewski Batalion Saperów stacjonował w mieście od 1951 roku, zatem nie wiadomo jak i kiedy zleciało aż sześć dziesięcioleci.
Jednostka jako 47 Batalion Saperów powstała w 1945 roku, a w roku 1992 przejęła tradycje 16 Batalionu Saperów 16 Pomorskiej Dywizji Piechoty. Dwa lata później w jej nazwie pojawił się wyróżniający człon „Tczewski”.
W 2011 roku zaszła zmiana w podległości jednostki, która została podporządkowana 21. Brygadzie Strzelców Podhalańskich, stąd przeprowadzka saperów do Niska na Podkarpaciu.
Tczewscy saperzy mieli co robić, na przykład w 1999 roku w związku z pielgrzymką papieża Jana Pawła II wsparli budowę przeprawy przez rzekę Wierzycę. Ponadto intensywnie ćwiczyli na poligonie w Drawsku oraz prowadzili działalność wydzielonego Patrolu Saperskiego zabezpieczającego Tczew z sąsiednimi powiatami. II wojna światowa zakończyła się wiele lat temu, ale niebezpiecznych znalezisk nadal nie brakuje.
Pławajuszczij Transportior Sriednij PTS – pamiątka po saperach tczewskich
Oficjalne pożegnanie żołnierzy 16. Tczewskiego Batalionu Saperów odbyło się 1 października 2011 roku. Historię jednostki i jej wieloletnią obecność w nadwiślańskim mieście upamiętnił odsłonięty tego dnia pamiątkowy obelisk, który zobaczyć można przy przy lokalnej siedzibie Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych w Parku Kopernika.
Saperzy wpadli też na pomysł bardziej nietypowego zaznaczenia się w miejskiej przestrzeni.
Z Agencji Mienia Wojskowego miasto Tczew odkupiło zdezelowany transporter PTS, jego renowacją zajęli się żołnierze z przenoszonej jednostki wojskowej.
Transportery PTS (Pławajuszczij Transportior Sriednij) były od 1961 roku produkowane w Kriukowskiej Fabryce Wagonów w ZSRR. Oparte między innymi na podwoziu czołgu T-54 dobrze spisywały się w terenie, a dzięki dwuśrubowej jednostce napędowej również na wodzie. Ładowność PTS na wodzie wynosiła 10 ton, następcą tego pojazdu amfibijnego stały się PTS-2 i PTS-3.
Odsłonięcie tczewskiej amfibii odbyło się 11 listopada 2011 roku, później w jej otoczeniu powstała mała architektura ze ścieżkami, klombami kwiatowymi i ławkami.
Na betonowym postumencie znajduje się napis: „Dla upamiętnienia stacjonowania Batalionu Saperów w Tczewie w latach 1951-2011 – mieszkańcy Tczewa”.
Pojazd jest doskonale widoczny z drogi krajowej nr 91 i powoli staje się tczewskim znakiem rozpoznawczym, oby trwał w tym miejscu jak najdłużej.
W pobliżu znajduje się zdekompletowany pomnik przypominający o ofiarach II wojny światowej, nieco dalej pusta przestrzeń po dawnym kompleksie koszarowym.