Inne

Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II

InfoGdansk
Październik 2, 2017
Podziel się
Most ciekawie komponuje się z portowo-stoczniowym tłem Gdańska
Zdjęcie: Most ciekawie komponuje się z portowo-stoczniowym tłem Gdańska

Nowoczesną przeprawę mostową otwarto w dniu 9 listopada 2001 roku. Przez kolejnych kilkanaście lat jej potencjał nie był w pełni wykorzystywany. Tak długo czekano na budowę Trasy Sucharskiego łączącej obszary portowe z autostradą i pobliskimi drogami ekspresowymi. Do budowy wrocławskiego Mostu Rędzińskiego (otwarcie w sierpniu 2011 roku) był to największy polski most podwieszony na jednym pylonie. Architektura obiektu wyjątkowa i ciekawie wpisana w portowo-stoczniowe tło nadmotławskiego miasta. Wielka konstrukcja była też wyrazem koncepcyjnej i technologicznej odwagi i jako taka została w 2002 roku uznana za „Dzieło Mostowe Roku”.

Na etapie projektowania nie przewidziano możliwości ruchu pieszego i rowerowego, może i lepiej, kultura naszych kierowców i ich troska o szerzej pojęte bezpieczeństwo nadal na wyjątkowo kiepskim poziomie. Zastanawia jednak stosunkowo niewielki prześwit między mostem a poziomem Wisły, który istotnie ogranicza żeglugowy potencjał końcowego odcinka najdłuższej polskiej rzeki.

W trakcie ceremonii poświęcenia kamienia węgielnego arcybiskup Tadeusz Gocłowski w lany beton wcisnął złoty krzyż biskupi, później posługiwał się wyłącznie stalowym odpowiednikiem. Patronem mostu Jan Paweł II o czym informuje okolicznościowa tablica. W pobliżu powstała nowoczesna mostowa przeprawa kolejowa, po drugiej stronie działa stocznia Marine Projects nader przyzwoicie radząca sobie w niełatwej branży budownictwa okrętowego.

INFORMACJE
Most Trzeciego Tysiąclecia im. Jana Pawła II
Wysokość pylonu: 100 m
Długość : 380 m
Szerokość : 21 m
Liczba przęseł: 3
Czas budowy:5.08.1999-9.11.2001
Projektant: mgr inż. Krzysztof Wąchalski

InfoGdansk
InfoGdansk – portal gdański z nawiązaniami do historii i turystycznych atrakcji regionu. To przedłużenie przewodnickiej aktywności gdansktur.pl