Inne

Kładka zwodzona przez Motławę

InfoGdansk
Październik 9, 2018
Podziel się
Uniesiona kładka i galeon "Czarna Perła".
Zdjęcie: Uniesiona kładka i galeon "Czarna Perła".

Kładka zwodzona funkcjonuje w pełni od czerwca 2017 roku, zakończenie jej budowy ożywiło mało uczęszczaną przestrzeń wyspy Ołowianki, dało też impuls do rozpoczęcia inwestycji w zaniedbanych okolicach Siennej Grobli. Z drugiej strony zmieniły się warunki żeglugowe w tej części Motławy, kapitanowie jednostek pływających muszą dostosować rejsy do harmonogramu otwierania kładki, a w pobliżu przeprawy zachować szczególną ostrożność. Do nieszczęścia wiele przecież nie trzeba, czego przykładem incydent z lipca 2017 roku, gdy pod sunącą w dół kładką dosłownie “na styk” przepłynął statek pasażerki “Danuta”.

Przez pierwszych kilka miesięcy uchybień zauważono niemało: niezgodne z przepisami oznakowanie przeprawy, trudności w komunikacji obsługi z jednostkami pływającymi, a nawet niezgodne z harmonogramem opuszczanie przęsła.

Inwestycja nie przeszła bez echa i w ogólnopolskiej edycji Konkursu Mostowego 2017 gdańska przeprawa zwyciężyła w kategorii “kładka dla pieszych”.

W ciągu pierwszego roku most został podniesiony około trzech tysięcy razy, w sezonie letnim każdego dnia przepływało pod nim około stu jednostek, jednocześnie na opuszczenie każdorazowo wyczekiwało wielu zaciekawionych gapiów i turystów. Podniesienie kładki jest swego rodzaju ceremoniałem, w akompaniamencie przenikliwych gwizdów dyżurny weryfikuje stan bezpieczeństwa, następnie ciężkie przęsło nadzwyczaj sprawnie jest unoszone do góry. Natomiast po jego opuszczeniu można się przekonać, jak wielu pieszych nie stosuje zasady ruchu prawostronnego…

Projekt kładki opracowała pracownia Mosty Gdańsk na zlecenie słoweńskiej firmy Ponting z Mariboru. Natomiast wykonaniem projektu zajęło się Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” z Zawiercia, wyspecjalizowane w budowie oraz remontach mostów, wiaduktów drogowych i kolejowych różnych rodzajów i gabarytów.

Kładka zwodzona przez Motławę – informacje
Data udostępnienia do ruchu pieszego – 17 czerwiec 2017;
długość całkowita: 70,5 m;
szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m;
rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m;
światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m;
kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni;
wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m.;
światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m;
światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m;
światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m;
światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m;
czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty;
czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty;
czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

InfoGdansk
InfoGdansk – portal gdański z nawiązaniami do historii i turystycznych atrakcji regionu. To przedłużenie przewodnickiej aktywności gdansktur.pl