Zabytki

Brama kolejowa

InfoGdansk
Marzec 8, 2016
Podziel się
Brama kolejowa. Stan z 2002 roku. W tle bastion Żubr
Zdjęcie: Brama kolejowa. Stan z 2002 roku. W tle bastion Żubr

Obiekt powstał w trakcie budowy połączenia kolejowego Tczew-Gdańsk, wspomniana inwestycja włączyła nadmotławskie miasto w sieć rozwijanej kolei i otworzyła szerokie możliwości i perspektywy. Dworzec kolejowy zlokalizowano w obszarze miejskim, stąd konieczność przeprowadzenia torów przez ciasny pierscień gdańskich bastionów.

Władze wojskowe wydały specjalne zezwolenie na budowę mostu kolejowego nad fosą i przebicie wąskiego przejazdu w przestrzeni między Bramą Nizinną a bastionem Żubr. Przejazd zabezpieczono budowlą ceglaną o wybitnie obronnym charakterze. Tory ujęto grubymi murami z gęsto usianymi strzelnicami, w bramie przygotowano wnęki na metalowe sztaby, blokujące w razie potrzeby kolejowy przejazd. Wjazd wyposażono w potężne wrota pancerne.

Pierwszy pociąg przejechał tędy w dniu 19 lipca 1852 roku. Oficjalne otwarcie kolejowego połączenia nastąpiło prawie 3 tygodnie później (5 sierpnia), gdy pociągiem z Bydgoszczy przyjechał król Fryderyk Wilhelm IV. Militarnie bramy nie wykorzystano, nie było takiej potrzeby, obiekt stał się za to symbolem pruskiej solidności i przezorności.

Funkcjonujący w pobliżu dworzec Danzig Leege Tor spłonął wiosną 1945 roku, ale jeszcze do lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia przez okolicę przetaczano pociągi towarowe. Obecnie brama w stanie agonalnym, do zabytku tradycyjnie przez długi czas nikt się nie przyznawał, natomiast ożywione zainteresowanie wykazywali złomowi szabrownicy.

Opisana brama to unikatowy zabytek obronnej architektury, niestety prawdopodobnie obiekt zniknie z krajobrazu tej części Gdańska.

InfoGdansk
InfoGdansk – portal gdański z nawiązaniami do historii i turystycznych atrakcji regionu. To przedłużenie przewodnickiej aktywności gdansktur.pl